Zavítejte s námi na Makovou Horu – významné poutní místo zcela uchvacuje svým duchovním nábojem i dechberoucími výhledy do okolní krajiny. Barokní skvost Povltaví láká díky své nepřehlédnutelnosti poutníky již zdaleka. Říká se, že se zde nebe dotýká země. Přesně před 300 lety v roce 1723 byl kostel vysvěcen Janem Rudolfem hrabětem Šporkem. Právě při této příležitosti zde proběhne slavnostní koncert barokní hudby i s průvodním slovem k dobové události v podání Ensemble Sporck. A proč se Maková Hora jmenuje Maková? Překvapivě ne podle výskytu máku, ve skutečnosti odkazuje na těžbu drahých kovů, je to hora, která „má kovy“.
Ensemble Sporck
Ensemble Sporck (též Ensemble Mathesius) je soubor interpretů zabývajících se tzv. historicky poučenou interpretací. Byl založen hudebníkem a historikem Lukášem M. Vytlačilem v roce 2010. Cílem souboru je oživovat v nevšedních dramaturgiích hudbu starších slohových období a vdechnout skladbám něco z modernosti, kterou měly v době svého vzniku. Proto je součástí práce členů souboru také badatelská činnost. Obsazení je proměnlivé podle studovaného repertoáru, který zahrnuje skladby od renesanční polyfonie po pozdní baroko. Jméno souboru odkazuje na významného mecenáše barokních čech, hraběte Františka Antonína Sporcka. Během své existence soubor vystoupil např. pro festival Tschechisch-Deutsche Kulturtage, Ludwigsluster Schlosskonzerte, Hudební festival Znojmo, Theatrum Kuks, Haydnovy hudební slavnosti, Podlipanské hudební slavnosti, Festival Ludwiga van Beethovena, Českou televizi a jiné.
Stanislava Mihalcová
Stanislava Mihalcová studovala operní zpěv na Konzervatoři v Žiline ve třídě Emílie Sadloňové, dále na Akademii Múzických Umění v Praze pod vedením sopranistky Magdaleny Hajóssyové a v rámci programu Erasmus na North Netherland Conservatory v holandském Groningenu. Věnuje se převážně interpretaci klasicistní a barokní hudby, významní část jejího repertoáru tvoří i písňová tvorba. Je laureátkou Soutěže slovenských konzervatoří, kde získala 3. místo a v roce 2011 na Mezinárodní pěvecké soutěži v Karlových Varech 1. místo v oboru píseň, jako i cenu Českého rozhlasu, cenu Muzea Antonína Dvořáka v Praze, i cenu hejtmana Karlovarského kraje. Spolupracuje s ansámbly zaměřenými převážně na barokní hudbu – Musica Florea (Marek Štryncl), Collegium Marianum (Jana Semerádová), Ensemble Inégal (Adam Viktora), Collegium 1704 (Václav Luks), Hipocondria ensemble (Jan Hádek), Capella Augustana (Mateo Messori) a Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe), se kterými pravidelně nahráva cd a vystupuje na prestižních festivalech doma i v zahraničí, jako jsou Pražské Jaro, Concentus Moraviae, Lípa Musica, Svatováclavský festival Ostrava, Musiekcenter DeBijloke Gent; Festival d’Ambronay, Festival de Sablé, La Chaise Dieu ve Francii; Oude Muziek v holandském Utrechtu, Resonanzen Vienna, and Salzburg Festival, Festival de Música Sacra de Bilbao a další. Představila se v opeře Le Cinessi od CH.W.Glucka pro Festival komorní hudby Český Krumlov (Sivene) v opeře Rinaldo ( Donna, Sirena) od G.F.Handela v koprodukci Národního divadla v Praze, Le théatre de Caen, L´Opéra de Rennes a Le Grand Théatre de la Ville de Luxemburg. Ve spolupráci s The Czech Ensemble Baroque, pod vedením dirigenta Romana Válka, uvedla na Hudebním festivalu Znojmo scénické představení Monteverdiho madrigalů Combattimento: víra – láska- naděje. Od téhož autora zpívala v opeře Orfeo a Korunovace Poppey ( Virtu/Drusilla) v Divadle J.K.Tyla v Plzni. V rámci Komorní opery Praha vystupovala v Německu a Francii v roli Zuzany v Mozartově opeře Figarova svatba.
Maková Hora
Smolotely
Významné poutní místo se nachází na zalesněném vrcholku Benešovské pahorkatiny. Na něm se tyčí barokní kostel, postavený v letech 1719-22 podle návrhu italského architekta Carla Antonia Canevalleho. Vysvětil ho roku 1723 biskup hrabě Jan Rudolf Špork a tehdy přišli na Makovou i karmelitáni, kteří sem přinesli milostnou sošku Panny Marie Škapulířské (dochovala se dodnes a na oltáři můžeme vidět její kopii). Současně s kostelem byl vystaven i klášter karmelitánů. Roku 1877 vznikla křížová cesta, která však dnes již neexistuje. Poutě byly obnoveny po roce 1989. Celá stavba má velmi členitý dynamický půdorys, charakteristický pro vrcholně barokní architekturu.