DATUM

29/10/2022

17.00

MÍSTO

Nové Strašecí, Bývalá synagoga
(Al. Jiráska 432, 27101 Nové Strašecí)

CENA
230 Kč plné / 160 Kč snížené

Misterios del Amor

 
ÚČINKUJÍ

Plaisirs de Musique (web)

Program přibližuje hudební odkaz a příběhy sefardských Židů v podobě temperamentních písní plných emocí, v nichž zaslechneme bolestné i nadějeplné tóny. Poselství dávných autorů a radost, kterou do této hudby vložili stále živě promlouvá, dokáže inspirovat, povzbudit a pohladit na duši i v dnešní době.

Po koncertu od 18.30 následuje vernisáž výstavy perokreseb Juraje Szedláka v Kavárně Kaffka vedle bývalé synagogy.

Na závěr budete mít možnost nechat v Kaffce všechny zážitky doznít a posedět s přáteli či ostatními návštěvníky u drobného občerstvení a dobré kávy či vína.

Sefardské písně zazněly již na prvním ročníku našeho festivalu a i letos se můžete těšit na krásný zážitek, který přinese několik nových písní. Tentokrát rozezní a oživí prostory bývalé synagogy v Novém Strašecí.  Projekt Misterios del Amor si ale neklade za cíl tuto hudbu provozovat autenticky, vždyť jde o sestavu „pouze“ místních muzikantů. Každý si ale přináší svůj ranec hudebních zkušeností a inspirace, které se v koncertní tapisérii písní dotýkajících se nejčastěji tématu lásky proplétají s motivy právě ze sefardského repertoáru, hudby iberského světa a středomořské oblasti. To vše s procítěností a muzikantskou virtuozitou jaká k nim patří. Klíčová pro kapelu je poetičnost, příběh a barevnost, stejně jako vazba na tradice, ze kterých hudebníci vychází.

Zpěvačka Eliška Tesařová je sice z Kolína, ale na koncertech se v ní probouzí duše vášnivé ženy z dávných časů a exotických krajů. Tajemství staré hudby poodkrývá flétnistka Marta Kratochvílová, která svým dřevěným traversem a pikolou tu jemně dobarvuje, tu ohromí barokní virtuozitou. Také loutnista a kytarista Jan Čižmář je ve světě vyhledávaný specialista na historické nástroje. Za svoji kariéru ale nasbíral nepřeberné zkušenosti i z jiných žánrů (Spirituál Kvintet, Iva Bittová, Nederlands Blazers Ensemble a další). Multi-instrumentalista Marian Friedl, který ohromuje jinak hlavně objevy a virtuozitou ve valašském folklóru, do kapely přináší svoji jazzovou zkušenost kontrabasisty, perkusista Vladimír Třebický je pak doma stejně v hudbě vážné, historické i v jiných žánrech (mimojiné Kamelot).

O sefardských písních

Sefardi jsou komunita španělských Židů, kteří byli ze Španělska definitivně vyhnáni roku 1492 jako výsledek dlouhé reconquisty. Následné putování a hledání místa k spočinutí je přivedlo na rozličná místa středomořského prostoru. Jejich písně a kultura v těchto oblastech jsou živé dodnes. Temperamentní písně jsou plné emocí, v melodiích a textech se odráží nejen touhy jednotlivců, ale zaslechneme v nich bolestné i nadějeplné tóny odkazující na pohnuté dějiny tohoto národa.

Program, který je na pomezí žánrů – klasického, lidově-tradičního a jazzového – nabízí posluchačům útěchu, výlet od reality daleko do vzdálených nebo cizokrajných končin, zasnění se i výslednou katarzi. Písně vycházely z bohaté tradice lidové hudby a byly tak doprovázeny v různých komunitách a v různých dobách různě. Tu loutnou, tu bubínkem či tamburínou, nebo zněly jen tak v samotě noci. Jde sice o světskou hudbu, ale v zásadě jsou to písně hluboce duchovní, jejichž baladické texty nesou stopy utrpení svých tvůrců. Jména dávných hudebníků odvál čas, ne však jejich prožitky.

Hudba je emocionálně nabitá a hluboce osobní, ne ale sentimentální; zaslechneme spíše hrdý povzdech než nářek. Dávné osobní zpovědi ve vyhrocených situacích (osudy žen a milenek, povzdechy z vězení) jsou i v dnešní době překvapivě blízké mnoha situacím, kdy láska a naděje je to jediné, co lidem zbývá. Dále mohou zuřit války a konflikty, viry a nemoci, ale tímto koncertem si opět připomeneme, že pro lásku má smysl žít a za život z lásky má smysl bojovat. A pokud se láska tento večer dotkne srdcí všech přítomných, naše poslání bylo i tentokrát naplněno.

Eliška Tesařová

Eliška Tesařová je zpěvačka, hudební pedagožka a sbormistryně pocházející z Kolína. Klasický zpěv studovala na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové pod vedení MgA. Jany Machačové, intenzivně se však věnuje i jiným stylům a žánrům. Dlouhodobě spolupracuje s Kolínským Big Bandem nebo s Akademií tanečního umění a sportu Duende, kde také našla veliké zalíbení v hudbě španělského kulturního okruhu. Stará hudba, zejména sefardská, je momentálně hlavním těžištěm její umělecké činnosti. Zásadní pěveckou zkušenost a posun v chápání hudby sefardského okruhu ji následně přinesly masterclass u španělské lektorky Beatriz Lafont Murcii. Její projev je založen na niterném pochopení zpěvních textů a jejich předání publiku skrze široký rejstřík pěveckých a hudebních technik a přirozenou pódiovou prezentaci. Spolu se svojí novou formací připravila nový hudební projekt, který propojuje sefardské písně se starou hudbu iberského prostoru a obecně středomořské oblasti.

… „Eliška Tesařová má upřímný a hřejivý projev a zároveň disponuje krásně zabarveným hlasem mnoha odstínů…
Zobrazit celý článek Zdroj: Klasikaplus.cz

Marta Kratochvílová

Marta Kratochvílová studovala hru na příčnou flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. Následně absolvovala studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu ve třídě Jean François Alizona a Nancy Hadden a na komorní hudbu ve třídách Martina Gestera a Patricka Blanca. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii působila v souborech Le Parlement de Musique, Le Masque, Bohemia duo, či se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Strasbourgu. Pravidelně koncertuje po celé Evropě především v komorních projektech se svými uměleckými partnery, mezi kterými jsou umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Marc Hervieux, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Martyna Pastuszka, Emmanuel Soulhat, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau, či se soubory {oh!} Orkiestra Historyczna nebo Plaisirs de Musique, jehož je zakládající členkou. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion. Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.

Marian Friedl

Marian Friedl, hudebník, etnomuzikolog, pedagog, je členem několika hudebních projektů různého zaměření, v nichž zpívá, hraje na kontrabas, lidové flétny, dudy, klarinet, malý cimbál a další nástroje. Účinkuje na více než dvou desítkách CD, často s předními interprety české či zahraniční scény. V roce 2014 nahrál například album NOCZ and Iva Bittová (Hevhetia), v roce 2016 Divé Husy s Jitkou Šuranskou a Martinem Krajíčkem (nominováno na hudební cenu Anděl 2016) či v tomtéž roce album Mateřština s Jiřím Slavíkem (Anděl 2016 v kategorii world music). Svou osobní vizi moravské world music vtělil do autorského projektu Beránci a vlci, jehož stejnojmenné album získalo ocenění Anděl 2017 v kategorii folk. V roce 2019 mu vyšla sólová deska Beskydská Odysea (Indies Scope), neofolklorní projekt Píseň ZEMĚ (Animal Music), jako sideman účinkuje také na albech norsko-české formace NOCZ and Choir (Hevhetia) či projektu Slovak Dances skladatele a dirigenta Petra Breinera (Naxos).

Vladimír Třebický

Vladimír Třebický je absolventem katedry bicích nástrojů Brněnské JAMU a ArTEz University of the Arts, Enschede (NL). Kromě svých aktivit jako bubeník v oblasti populární hudby se věnuje také hudbě „staré“ a její poučené interpretaci. Zaměřuje se především na hru na perkuse. Působí jako pedagog na Brněnské konzervatoři, kde vyučuje zejména hru na etnické bicí nástroje, melodické bicí nástroje, komorní a souborovou hru. Je certifikovaným lektorem korporátního bubnování a metody Drum Circle v České republice i zahraničí. Je stálým členem několika hudebních uskupení (Kamelot, Bakchus, Nevermore, Tony Joch a přátelé) a externě spolupracuje s Moravskou Filharmonií, Městské divadlo Brno, Czech Ensemble Baroque, Jakub Mitrík ensemble a mnoho dalšími. Rovněž se věnuje studiové práci.

Jan Čižmář

Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Capella Cracoviensis či {oh!} Orkiestra Historyczna a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique. Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar. Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby. Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně, v současnosti pedagogicky působí na JAMU v Brně. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří. Účinkuje na několika desítkách CD, jeho sólové CD věnované Codexu Jacobides (Supraphon, 2020) je historicky prvním loutnovým CD u tohoto labelu.

Plaisirs de Musique

Soubor Plaisirs de Musique byl založen v roce 2013 a specializuje se na autentickou interpretaci hudby starších stylových období. Členy souboru jsou přední evropští profesionální hudebníci hrající na dobové nástroje, ale i zpěváci, herci a tanečníci. Projekty souboru Plaisirs de Musique jsou realizovány pod uměleckým vedením Jana Čižmáře ve spolupráci s odborníky z oblasti historického tance a divadla. Programová nabídka zahrnuje široké spektrum sahající od komorních projektů až po orchestrální obsazení. Inspiraci nachází především v nových objevech z hudebních archivů a usiluje o atraktivní spojení staré hudby s jinými druhy umění.

Ukázky z koncertu Misterios del Amor

Bývalá Synagoga

Nové Strašecí

Uprostřed malého židovského ghetta na jižní straně města Nové Strašecí, v sousedství hradební zdi, byla po polovině 18. století vybudována synagoga.

Pozdně klasicistní budova měla prostorný, vysoký sál a galerii pro ženy. V roce 1933 prošla rekonstrukcí. Náboženským účelům pak sloužila až do nacistické okupace. Od roku 1950 slouží k bohoslužebným účelům Církve československé husitské.

Židovská komunita v Novém Strašecí přestala existovat v roce 1940.

Vedle synagogy stávala židovská škola a dodnes zde stojí budova, ve které byly mikve (židovské rituální lázně), ve které se nyní nachází kavárna Kaffka.

Po koncertu od 18.30 následuje

Vernisáž výstavy perokreseb Juraje Szedláka

Po skončení koncertu Vás zveme do kavárny Kaffka, která je hned vedle bývalé synagogy a kdysi zde bývaly „mikve“ – židovské rituální lázně.

Můžete zde nechat doznít své dojmy, setkat se s přáteli a ostatními návštěvníky u dobrého jídla a prohlédnout si vernisáž výstavy Juraje Szedláka s perokresebami míst, kde se odehrávají jednotlivé festivalové události.

Zobrazit profil vernisáže perokreseb Juraje Szedláka

Na závěr budete mít možnost nechat v Kaffce všechny zážitky doznít a posedět s přáteli či ostatními návštěvníky u drobného občerstvení a dobré kávy či vína.

Koncert laskavě podpořilo Město Nové Strašecí

nove-straseci-2

Děkujeme partnerům a sponzorům koncertu a vernisáže v Novém Strašecí

Jedním z cílů našeho festivalu je upozornit na zajímavé firmy či podniky, kteří dělají své řemeslo tak trochu jinak a svým dílem a nadšením přispívají ke zlepšování věcí nejen v dané obci či jejím okolí.